سه شنبه , دسامبر 18 2018

هواپیما یونی MIT

اخبار رباتیک و تکنولوژی

🔻 از زمانی كه اولین هواپیما بیش از ۱۰۰ سال پیش شروع به پرواز كرد، تقریبا هر هواپیما در آسمان به كمك اجسام متحرك مانند پروانه ها، تیغه های توربین و فن ها كه به وسیله احتراق سوخت های فسیلی یا باتری انرژی مورد نظر خود را تولید میكنند، قادر به حركت است.

🔻 در حال حاضر مهندسان MIT اولین هواپیما بدون قطعات و متحرك را ساخته اند كه پرواز میكند و بجای پروانه ها یا توربین ها، هواپیما توسط جریان یونی كه درون هواپیما تولید میشود كه موجب میشود هواپیما پرواز پایدارتری داشته باشد.

🔻 استادیار هواشناسی و فضانوردی Steven Barrett از MIT میگوید : ” این پروژه به طور بالقوه امكانات جدید و غیر قابل كشف برای هواپیماهای بدون سرنشین فراهم میكند كه آرام تر و مكانیكی تر است و گازهای احتراقی را منتشر نمیكند” ، این پروژه الهام گرفته از فیلم ستاره دنباله دار است كه در كودكی تماشا میكرد، او به طور خاص به شاتل هایی كه بدون قطعات متحرك و بدون هیچ سر و صدای اگزوزی حركت میكردند فكر میكرد و این باعث شد كه در دراز مدت، به این فكر كند كه هواپیما ها به سمتی برود كه پروانه و توربین نداشته باشند. این هواپیما ها باید مانند شاتل ستاره دنباله دار باشند كه فقط دارای درخشش آبی باشند و به آرامی و بدون سر و صدا حركت میكنند.

🔻 حدود ۹ سال پیش، Barrett شروع به دنبال راه هایی برای طراحی یك نیروی محركه برای هواپیماهای بدون قطعات متحرك كرد. او در نهایت به نیروی یونی رسید. همچنین به الكتروایرودینامك رسید كه یك اصل فیزیكی است كه در ابتدای دهه ۱۹۲۰ شناسایی شده است. هنگامی كه جریان یونی ایجاد شود، جریان از الكترود نازك به ضخیم منتقل میشود و در صورت استفاده از ولتاژ كافی، هواپیما نیروی كافی برای پرواز تولید میكند و موجب پرواز میشود.

🔻 به طور كلی نیروی یونی برای هواپیماهای بزرگتر، طول پرواز پایدارتری را امكان پذیر خواهد كرد.

🔻 طراحی نهایی این سیستم شبیه به یك گلایدر سبك و بزرگ است.

🔻 هواپیما یونی دارای وزنی حدود (۵lb) ، (۲.۳Kg) و دارای عرض بالایی (۵m) ، (۱۶ft) است.

🔻 هواپیما یونی دارای مجموعه ای از سیم های نازك است كه مانند نرده های افقی در قسمت جلویی بال هواپیما قرار دارد و این سیم ها به عنوان الكترود مثبت عمل میكنند در حالی كه سیم های ضخیم تر كه در انتهای پشتی بال هواپیما قرار میگیرند به عنوان الكترود منفی عمل میكنند.

🔻 گروه تحقیقاتی برق و الكترونیك پروفسور David Perrealt در آزمایشگاه الكترونیك MIT، یك منبع تغذیه را طراحی كرده است كه خروجی باتری را به ولتاژ بالا برای هدایت هواپیما تبدیل میكند. به این ترتیب باتری ها با ولتاژ ۴۰۰۰۰ ولتی به طور مثبت شارژ میشوند.

🔻 هنگامی كه سیم ها به انرژی وصل میشوند، برای جذب و دور كردن الكترونها با بار منفی از مولكول های هوای اطراف، مانند یك اهنربای غول پیكر عمل میكند، مولكول های هوا كه پشت سر قرار دارند یونیزه میشوند و به الكترودهای منفی در پشت هواپیما جذب میشوند.

🔻 هواپیما یونی فاصله ۶۰ متری (حداكثر فضای ازمایشگاه) پرواز میكند و این هواپیما به اندازه كافی نیروی یونی برای پرواز تمام وقت تولید میكند. این تیم ۱۰ پرواز با عملكردی مشابه انجام داده است.

🔻همچنین Barrett میگوید : ” این ساده ترین هواپیمای ممكن بود كه ما طراحی كردیم كه میتواند مفهوم پرواز هواپیماهای یونی را اثبات كند.”

🔻 تیم Barrett در حال كار بر روی افزایش بهره وری از طراحی خود، برای تولید نیروی یونی بیشتر با ولتاژ كمتر هستند.

  • نویسنده و مترجم : تکتم ابراهیم زاده
  • منبع خبر : MIT News

همچنین ببینید

ربات MoonBot

اخبار رباتیک و تکنولوژی 🔺برای کسانی که به رباتیک علاقمند هستند ولی اطلاعات چندانی از …

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *